Etusivu    Info    Aineistoja    Svenska    English

Info

Taustaa

Aparaattisaari on tarinallinen oppimisympäristö, joka tukee Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2016) tavoitteita liittyen medialukutaitoon ja tieto- ja viestintäteknologian taitoihin.

Oppimisympäristö muodostuu Aparaattisaari-pelistä ja toiminnallisia tuokioita sisältävistä tarinoista. Osallistavat tarinat syventävät pelissä avattuja teemoja. Peli ja tuokiot muodostavat esiopetusympäristöön soveltuvan pedagogisesti eheän kokonaisuuden.

Aparaattisaari on tuotettu Opetus- ja kulttuuriministeriön avustamassa, Helsingin kaupunginkirjaston – Yleisten kirjastojen keskuskirjaston koordinoimassa hankkeessa. Helsingin varhaiskasvatusviraston kanssa tuotettu oppimisympäristö toimii työkaluna esiopetuksen ja kirjaston yhteistyössä. Pelin teknisestä toteutuksesta vastaa Aniway Oy. Pelin ääninäyttelijä on Kris Gummerus. Hankkeessa ovat olleet mukana myös Kirjastot.fi ja Tampereen kaupunginkirjasto.

HTML-tekniikalla tuotettu peli on pelattavissa suomen, ruotsin ja englannin kielellä. Sivusto on kokonaisuudessaan valmis joulukuussa 2015.

Pelin käsikirjoitustyöryhmä

  • Helsingin kaupunginkirjasto
    • Sini Helminen
    • Mari Luolamaa
    • Marita Nuto
    • Minna Rimpilä
    • Pia Terrihauta
    • Jertta Pomeranz
  • Helsingin varhaiskasvatusvirasto
    • Heikki Näränen
    • Maarit Partala
    • Marjaana Gyekye
  • Tampereen kaupunginkirjasto
    • Perttu Rasi

Tarinat

  • Helsingin kaupunginkirjasto
    • Minna Rimpilä

Tuokiot

  • Helsingin kaupunginkirjasto
    • Minna Rimpilä
  • Helsingin varhaiskasvatusvirasto
    • Marjaana Gyekye
    • Maarit Partala

Aparaattisaari-laulu

  • Sanat ja musiikki
    • Jani Luomajärvi ja päiväkoti Merirastin esikoulu- ja viskariryhmä
  • Räppääjät
    • Maya Luomajärvi
    • Salma Ibtisam el Ouasif
    • Rami Mohamed Hasan
  • Taustalaulu
    • Meri-Rastilan ala-asteen koulun kuorolaiset

Projektin koordinointi

  • Päivi Leppänen

Oppimisympäristön käyttö

Aparaattisaari.fi -sivustolta löytyy Aparaattisaari-peli ja pelin oppimistavoitteita tukevat toiminnalliset tuokiot. Pelissä esiintyviin eläimiin voi tutustua eläintarinoissa. Eläintarinoihin liittyy pulmia, joita lapset ratkovat aikuisten tukemana.

Vinkkejä tarinoiden käyttöön:

  • tarinoihin voi tutustua ennen peliä
  • tarinoita voi käyttää itsenäisinä tai toiminnallisen tuokion voi toteuttaa tarinaa luettaessa
  • tarinoissa on sanoja, joiden merkitystä voidaan pysähtyä pohtimaan yhdessä lasten kanssa

CC-lisenssi

Aparaattisaari-peli on julkaistu lisenssillä CC BY-NC-SA.

Ongelmia sivuston käytössä?

Aparaattisaarelle pääsee seikkailemaan PC/MAC-tietokoneiden sekä tablettien ajantasalla olevilla verkkoselaimilla, jotka tukevat HTML5 -tekniikkaa, kuten Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Opera ja Internet Explorer 10 (tai uudemmat). Jos kohtaat ongelmia pelatessasi tabletilla:

  • varmistathan, että sinulla on asennettuna uusin versio käyttöjärjestelmästä
  • suosittelemme selaimeksi joko Google Chromea tai Firefoxia
  • varmistathan, että sinulla on asennettuna uusin versio selaimesta
  • varmistathan, että sinulla ei ole selaimessa avoimena muita välilehtiä (tabs)
  • varmistathan, että sinulla ei ole laitteessa käynnissä taustalla muita ohjelmia
  • jos selaimesi ilmoittaa, että selaimen muisti loppuu (esim. ”Problem loading the page, reloading”), lataa sivu eli peli uudelleen ja valitse "Jatka peliä".

Lisätietoa Aparaattisaari-sivustosta ja palaute

Pirjo Sallmén
Johtava pedagoginen informaatikko
pirjo.sallmen@hel.fi
puh: 050 321 4138
Helsingin kaupunginkirjasto

Kirjastot.fi