Etusivu    Info    Aineistoja    Svenska    English

Tulosta tuokio oheisesta pdf-tiedostosta:

Messi Kämmen — Pelit leikeissä

Messi Kämmen

Hello, minä olen Messi Kämmen. Olen 7-vuotias ekaluokkalainen. Suosikkiharrastukseni on pelaaminen. Syntymäpäivälahjaksi sain isältä ja äidiltä ikioman tabletin. Siihen saan ladata melkein kaikki ne pelit, jotka haluan. Joskus on tosi vaikea osata päättää, mitä peliä pelaisi, kun ne kaikki on niin hyviä. Minulla on paljon kavereita. Oikeastaan kaikki Aparaattisaarella on minun kavereita. Pelaan tosi mielelläni heidän kaikkien kanssa. Nii-in, kyllä aikuistenkin kanssa voi pelata.

Minä tykkään myös hyvästä ruuasta. Letut ja hillo on minun suosikkeja. Herkkumurskis-pelissä yhdistyy pelit ja herkut, olen pelannut sitä viime aikoina tosi paljon.

Koulussakin on kivaa. Siellä näkee kavereita ja oppii erilaisia juttuja. Joskus sielläkin pelataan semmoisia oppimispelejä. Olen niissä aika haka. Läksyt on ainoa, mitä minun on välillä vaikea muistaa. Jos aloittaa pelaamisen heti koulun jälkeen, kotitehtävät saattaa unohtua. Mutta kuten jo varmaan huomasitte, minä osaan vähän englantia. Sen olen oppinut peleistä.

Minun isä, Mieto Kämmen on sanomalehden päätoimittaja. Ja urheilutoimittaja. Isä itseasiassa omistaa koko Huippu-uutiset –lehden. Isän lehden toimitus on Aparaattisaaren vuorella. Isä on semmoinen penkkiurheilija. Hänen suosikkilajinsa on tietysti jalkapallo. Minun äiti, Hani Kämmen on hirveän hyvä kokki. Hän työskentelee koulussa keittäjänä. Minä olen siitä onnekas karhu, että saan syödä kotona ja koulussa äidin tekemiä herkkuja.

Isä on hyvä kertomaan tarinoita. Hän kertoi minulle kahdesta karhusta, jotka asuivat Toisessa maailmassa. Minusta se koko tarina kuulostaa melkein kuin joltainseikkailupeliltä. Ensin siinä on semmoinen paikka kuin tarha. Sitä kiertää korkea metalliaita ja kaikkialla sen ympärillä on metsää. Karhut asuu siellä tarhassa. Ne tekee niille määrättyjä asioita: Nukkuu, syö ja painii keskenään. Ihmiset seisoo aidan takana ja katsoo niitä. Tarhan vieressä on koppi, siellä asuu vartija. Minusta se vartija on vähän niin kuin karhujen vihollinen. Vihollinen tarkoittaa pelissä sitä hahmoa, joka pitää voittaa. Vartija pitää karhuja vankeina. Itse se istuu kopissaan ja katsoo televisiosta jalkapalloa. Sitten tarhassa ja sen ulkopuolella alkaa sataa lunta. Ihmiset lähtee pois ja karhujen pitää mennä nukkumaan. Toisessa maailmassa karhut nukkuu talvella. Mutta nämä karhut ei saa unta. Ne päättää karata. Ne päättää lähteä jalkapallon MM-kisoihin. Toinen karhu syöksyy päin aitaa. Onneksi karhu on vahva ja aita kaatuu. Karhut pääsee pakoon. Ne kulkee metsän halki aina merelle asti. Meri on jäässä. Karhut tallustaa jäätä pitkin, kunnes se alkaa sulaa. Silloin karhut putoaa veteen ja niiden pitää uida. Jonkun pitää auttaa ne turvaan.

Minunkin vanhemmat on asuneet Toisessa maailmassa ennen kuin synnyin. Äiti kertoi, että Valtteri valas toi heidät tänne Aparaattisaarelle. Valtteri on Aparaattisaaren ikioma pelastuspartio. Minä olin silloin jo äidin mahassa. Olin kuulemma potkinut niin paljon, että isä halusi panna minun nimekseni Messi. Minusta se on kiva nimi.

Ai niin isällä on serkku Toisessa maailmassa. Hänen nimi on Jalmari Jääkarhu. Jalmarin poika Juliuskin tykkää pelaamisesta. En ole nähnyt Juliusta koskaan, mutta joskus me pelataan hänen kanssa netissä ja se on hirveän kivaa. Tosin siellä Toisessa maailmassa karhujen pitää kuulemma pelata salaa. Sitä minä en ihan tajua. Onneksi Aparaattisaarella kaikki saa pelata niin paljon kuin itse haluaa.

Messi Kämmen, kuten muutkin lapset, pitää pelaamisesta. Keskustelkaa peleistä, joita lapset pelaavat.

  1. Jokainen lapsi kertoo, mitä peliä hän on viimeksi pelannut. Pelit voivat olla esimerkiksi tietokonepelejä, sovelluksia tabletilla tai vaikka lautapelejä.
  2. Lapset kertovat, mitä pelejä he ovat leikkineet.
  3. Mitä lasten pelaamia pelejä voisi vielä leikkiä? Millaisessa ympäristössä peliä voisi leikkiä parhaiten? Millaisia välineitä pelin leikkimiselle lapset tarvitsevat?
  4. Valitaan yksi peli, jota päätetään leikkiä. Leikkivalmistelut tehdään aikuisten avustuksella. Sovitaan ajankohta, jolloin leikki toteutetaan. Aikuiset osallistuvat leikkiin lasten ohjeiden mukaisesti.
  5. Leikin jälkeen keskustellaan leikin onnistumisesta. Lapset kertovat kokemuksistaan.

Tavoitteena on keskustella lasten peleistä ja niiden siirtämisestä leikkeihin. Tavoitteena on kannustaa lapsia hyvän pelin jatkamisesta yhteisessä leikissä. Suunnitellun leikin toteuttaminen on tärkeä osa tuokiota. Aikuinen tutustuu lasten pelimaailmaan.

 

Kirjastot.fi