Honungstass — Leka med spelen

Honungstass

Hello, jag heter Honungstass. Jag är sju år gammal och går på första klass. Min favorithobby är att spela. Till min födelsedag fick jag en alldeles egen tablett av pappa och mamma. På den får jag ladda nästan alla spel jag vill. Ibland är det svårt att välja vilket spel jag vill spela. De är alla så bra. Jag har massor med vänner. Egentligen är alla på Apparatön min vän. Jag spelar jättegärna med dem alla. Ja-a, nog kan man spela med vuxna också.

Jag tycker också om god mat. Plättar och sylt är min favorit. I Smasktris finns både spel och smask, på senaste tiden har jag spelat det jättemycket.

Det är helt roligt i skolan också. Där får man se vänner och lära sig allt möjligt. Ibland spelar vi sådana där inlärningsspel. Jag är ganska skicklig på dem. Det enda som ibland är lite svårt att komma ihåg är läxorna. Om jag börjar spela genast efter skolan kan jag glömma bort hemläxorna. Men som ni säkert redan märkte kan jag lite engelska. Jag har lärt mig den från spelen.

Min pappa Lättbjörn är huvudredaktör på tidningen. Och idrottsredaktör. Pappa äger faktiskt hela tidningen Toppnyheter. Pappas tidning har sin redaktion uppe på Apparatöns berg. Pappa är en sådan där bänkidrottare. Hans favoritgren är såklart fotboll. Min mamma, Lenabjörn är en jättebra kock. Hon arbetar i skolan som kock. Jag är en riktig lyckobjörn med tanke på det: jag får äta mammas läckerheter både hemma och i skolan.

Pappa är duktig på att berätta. Han berättade för mig om två björnar som bodde i Den andra världen. Jag tyckte att hela berättelsen nästan lät som ett äventyrsspel. Berättelsen började på en plats som hette djurgård. Runt djurgården hade dom lagt upp ett högt metallstängsel. Bakom stängslet fanns skog. De två björnarna bor där i djurgården. Där gör bara vad de tillåts göra: Sova, äta och brottas med varandra. Människorna står bakom stängslet och tittar på dem. Bredvid djurgården finns en liten hytt där vakten bor. Det låter, tycker jag, som att vakten liksom är björnarnas fiende. I ett spel är fienden den person som man måste vinna. Vakten höll björnarna fängslade. Själv sitter han i sin hytt och tittar på fotboll. Då började det snöa, både inne och utanför djurgården. Människorna gick hem och det var meningen att björnarna skulle gå och lägga sig. I Den andra världen sover björnarna på vintern. Men de här björnarna kan inte somna. De bestämmer sig för att rymma. De vill fara och titta på världsmästerskapen i fotboll. En av björnarna kastar sig mot stängslet. Som tur är björnen stark och stängslet faller omkull. Björnarna flyr. De lufsar genom skogen ända till havet. Havet är täckt av is. Björnarna vandrar över isen tills den börjar smälta. Då faller björnarna i vattnet och tvingas simma. Nån måste hjälpa dem.

Mina föräldrar bodde också i Den andra världen före jag föddes. Mamma berättade att valen Valter hämtade dem hit till Apparatön. Valter är Apparatöns egen räddningspatrull. Då var jag redan i mammas mage. Dom säger att jag höll på så mycket därinne att det var som om jag bökade efter honung i ett träd. Så dom gav mig namnet Honungstass. Jag tycker det är ett fint namn.

Jaa, min pappa har förresten en kusin i Den andra världen. Han heter Ingvar Isbjörn. Ingvars son Ivor tycker också om att spela. Jag har aldrig träffat Ivor, men ibland spelar vi tillsammans genom nätet och det är jätteroligt. Men jag har förstått att i Den andra världen måste björnar spela i smyg. Det fattar jag inte riktigt. Som tur får man spela så mycket man vill på Apparatön.

Honungstass, liksom andra barn, tycker om att spela. Diskutera spel som barnen spelar.

  1. Varje barn kan berätta vilket spel han eller hon senast spelade. Spelen kan vara till exempel datorspel, appar på tabletten eller t.ex. bordsspel.
  2. Barnen berättar vilka spel de har lekt.
  3. Vilka av barnens spel kunde man ännu leka? Vilken slags miljö är bäst för att leka det spelet? Vad för slags redskap behöver barnen för leken?
  4. Välj ett spel som alla vill leka. De vuxna hjälper till att förbereda leken. Kom överens om en tidpunkt för leken. De vuxna deltar i leken enligt barnens anvisningar.
  5. Efter leken diskuteras hur lyckad den var. Barnen berättar om sina erfarenheter.

Målet är att diskutera barnens spel och att överföra dem till lek. Målet är att uppmuntra barnen att fortsätta ett roligt spel med gemensam lek. Att genomföra den planerade leken är en viktig del av stunden. En vuxen bekantar sig med barnens spelvärld.

 

Biblioteken.fi