Bakgrundsinformation

Bakgrund

Apparatön är en berättelsefylld inlärningsmiljö som stöder målen i Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2016) som gäller mediakunnighet och färdigheter inom informations- och kommunikationsteknologi.

Inlärningsmiljön består av spelet Apparatön och av berättelser som innehåller aktiva stunder. De engagerande berättelserna hjälper till att fördjupa de teman som påbörjats i spelet. Spelet och pratstunderna skapar en pedagogiskt enhetlig helhet som lämpar sig för förskolemiljön.

Apparatön har skapats i ett projekt som koordinerats av Helsingfors stadsbibliotek - centralbiblioteket för allmänna bibliotek med stöd av Undervisnings- och kulturministeriet. Inlärningsmiljön som skapats i samarbete med Helsingfors stads barnomsorgsverk är ett verktyg som används i samarbete mellan förskolan och biblioteken. För spelets tekniska utarbetning ansvarar Aniway Oy. Spelets röstskådespelare är Kris Gummerus. Kirjastot.fi och Tammerfors stadsbibliotek har också deltagit i projektet.

Spelet, som är utarbetat med HTML-teknik, kan spelas på finska, svenska och engelska. Webbsidorna är färdiga i sin helhet i december 2015.

Spelets manusarbetsgrupp

  • Helsingfors stadsbibliotek
    • Sini Helminen
    • Mari Luolamaa
    • Marita Nuto
    • Minna Rimpilä
    • Pia Terrihauta
    • Jertta Pomeranz
  • Helsingfors barnomsorgsverk
    • Heikki Näränen
    • Maarit Partala
    • Marjaana Gyekye
  • Tammerfors stadsbibliotek
    • Perttu Rasi

Berättelser

  • Helsingfors stadsbibliotek
    • Minna Rimpilä

Pratstunder

  • Helsingfors stadsbibliotek
    • Minna Rimpilä
  • Helsingfors barnomsorgsverk
    • Marjaana Gyekye
    • Maarit Partala

Apparatöns signaturmelodi

  • Ord och musik
    • Jani Luomajärvi och en grupp förskoleelever från daghemmet Merirastis
  • Rap-artister
    • Maya Luomajärvi
    • Salma Ibtisam el Ouasif
    • Rami Mohamed Hasan
  • Bakgrundssång
    • Lågstadiet Meri-Rastilan ala-astes kör

Projektkoordinator

  • Päivi Leppänen

Användning av inlärningsmiljön

På aparaattisaari.fi-sidorna finns spelet Apparatön och de aktiva stunderna som stöder spelets inlärningsmål. Man kan bekanta sig med djuren som figurerar i spelet i djurens berättelser. Djurens berättelser innehåller problem som barnen kan lösa med stöd av vuxna.

Tips för hur berättelserna kan användas:

  • Bekanta er med berättelserna innan spelet.
  • Berättelserna kan användas självständigt eller så kan den aktiva stunden genomföras medan ni läser berättelsen.
  • I berättelserna finns ord som ni tillsammans med barnen kan fundera på vad de betyder.

CC-licens

Spelet Apparatön är publicerat med licensen CC-BY-NC-SA.

Problem med att använda sidorna?

Ifall du stöter på problem när du spelar med en surfplatta:

  • Se till att du har den senaste versionen av operativsystemet installerad.
  • Vi rekommenderar att ni använder antingen Google Chrome eller Firefox som webbläsare.
  • Se till att du har den senaste versionen av webbläsaren installerad.
  • Se till att du inte har några andra flikar öppna i din webbläsare (tabs).
  • Se till att inga andra program kör i bakgrunden när du startar spelet.
  • Om din webbläsare meddelar att webbläsarens minne håller på att ta slut (t.ex. ”Problem loading the page, reloading”), ladda sidan på nytt och välj ”Fortsätt spelet”.

Ytterligare information om Apparatön-sidorna och respons

Lea Kuusirati
Chef pedagogisk informatiker
lea.kuusirati@hel.fi
050 321 4138
Helsingfors stadsbibliotek

Biblioteken.fi