
Bakgrundsinformation
Bakgrund
Apparatön är en berättelsefylld inlärningsmiljö som stöder målen i Grunderna för förskoleundervisningens läroplan (2016) som gäller mediakunnighet och färdigheter inom informations- och kommunikationsteknologi.
Inlärningsmiljön består av spelet Apparatön och av berättelser som innehåller aktiva stunder. De engagerande berättelserna hjälper till att fördjupa de teman som påbörjats i spelet. Spelet och pratstunderna skapar en pedagogiskt enhetlig helhet som lämpar sig för förskolemiljön.
Apparatön har skapats i ett projekt som koordinerats av Helsingfors stadsbibliotek - centralbiblioteket för allmänna bibliotek med stöd av Undervisnings- och kulturministeriet. Inlärningsmiljön som skapats i samarbete med Helsingfors stads barnomsorgsverk är ett verktyg som används i samarbete mellan förskolan och biblioteken. För spelets tekniska utarbetning ansvarar Aniway Oy. Spelets röstskådespelare är Kris Gummerus. Kirjastot.fi och Tammerfors stadsbibliotek har också deltagit i projektet.
Spelet, som är utarbetat med HTML-teknik, kan spelas på finska, svenska och engelska. Webbsidorna är färdiga i sin helhet i december 2015.
Spelets manusarbetsgrupp
- Helsingfors stadsbibliotek
- Sini Helminen
- Mari Luolamaa
- Marita Nuto
- Minna Rimpilä
- Pia Terrihauta
- Jertta Pomeranz
- Helsingfors barnomsorgsverk
- Heikki Näränen
- Maarit Partala
- Marjaana Gyekye
- Tammerfors stadsbibliotek
- Perttu Rasi
Berättelser
- Helsingfors stadsbibliotek
- Minna Rimpilä
Pratstunder
- Helsingfors stadsbibliotek
- Minna Rimpilä
- Helsingfors barnomsorgsverk
- Marjaana Gyekye
- Maarit Partala
Apparatöns signaturmelodi
- Ord och musik
- Jani Luomajärvi och en grupp förskoleelever från daghemmet Merirastis
- Rap-artister
- Maya Luomajärvi
- Salma Ibtisam el Ouasif
- Rami Mohamed Hasan
- Bakgrundssång
- Lågstadiet Meri-Rastilan ala-astes kör
Projektkoordinator
- Päivi Leppänen
Användning av inlärningsmiljön
På aparaattisaari.fi-sidorna finns spelet Apparatön och de aktiva stunderna som stöder spelets inlärningsmål. Man kan bekanta sig med djuren som figurerar i spelet i djurens berättelser. Djurens berättelser innehåller problem som barnen kan lösa med stöd av vuxna.
Tips för hur berättelserna kan användas:
- Bekanta er med berättelserna innan spelet.
- Berättelserna kan användas självständigt eller så kan den aktiva stunden genomföras medan ni läser berättelsen.
- I berättelserna finns ord som ni tillsammans med barnen kan fundera på vad de betyder.
- Spela Apparatön — spelet som grupp (pdf)
- Besök på Apparatön – svenskspråkigt, redigerbart meddelande till föräldrar (doc)
CC-licens
Spelet Apparatön är publicerat med licensen CC-BY-NC-SA.
Problem med att använda sidorna?
Ifall du stöter på problem när du spelar med en surfplatta:
- Se till att du har den senaste versionen av operativsystemet installerad.
- Vi rekommenderar att ni använder antingen Google Chrome eller Firefox som webbläsare.
- Se till att du har den senaste versionen av webbläsaren installerad.
- Se till att du inte har några andra flikar öppna i din webbläsare (tabs).
- Se till att inga andra program kör i bakgrunden när du startar spelet.
- Om din webbläsare meddelar att webbläsarens minne håller på att ta slut (t.ex. ”Problem loading the page, reloading”), ladda sidan på nytt och välj ”Fortsätt spelet”.
Ytterligare information om Apparatön-sidorna och respons
Satu Ristelä
Chef pedagogisk informatiker
satu.ristela@hel.fi
040 630 5803
Helsingfors stadsbibliotek